Frågor & svar

Här hittar du de vanligaste frågorna med svar. Läs gärna igenom dessa innan du lägger din beställning. Om du inte hittar svaret på just den frågan du har, tveka in att kontakta oss här. Behöver du mer hjälp? Kontakta oss så ska vi göra vårt bästa för att hjälpa dig!

Hur ska jag tolka lagersaldot

Om det tex. står "Lagersaldo: 1" betyder det att vi just nu har 1 rulle hemma på lagret (eller inkommande inom väldigt snar framtid), men vill du har fler beställer vi hem till dig när du lagt din order.

Om produkten är slut i lager eller beställs från leverantör ser du istället den beräknade leveranstiden, tex. "Leveranstid 1 vecka".

Endast i undantagsfall kan vi inte beställa hem fler rullar. Då meddelas du om detta, när du tittar i varukorgen, med följande meddelande "Det finns bara XX antal kvar av artikel 123456". Detta betyder att dessa rullar inte går att beställa fler av, utan de rullar som finns i vårt lager är de sista.

Vad betyder Restnoterad?

Restnotering eller Tillgänglig som restorder betyder att tapeten är slut i lager alternativt är en beställningsvara och måste beställas från leverantör. Leveranstid framgår under tapetens information, vanligtvis är det två veckors extra leveranstid på restnoterade produkter.

Hur lång leveranstid har era produkter?

Ordinarie leveranstid, för produkter som finns i lager, är 2-5 arbetsdagar med DHL. För de produkter som har längre leveranstid anges leveranstiden på produktens sida, i vissa särskilda fall tex. special-storlek eller restnoterad produkt, kan din produkt dröja upp till 30 dagar från beställning.

Du får ett mail när din order är packad och redo att lämna vårt lager. Din order hanteras därefter av DHL eller Postnord och du får ett sms när du kan hämta din beställning hos ombud.

Jag har fått faktura från Klarna men inget paket?

Bara lugn ditt paket är påväg. Fakturan från Klarna skickas samtidigt som paketet förbereds för packning därför kan du få fakturan innan du fått paketet. Ladda ner appen Mina Paket från Unifaun så kan du följa ditt paket hela vägen fram till ombud.

Vart är mitt paket?

Ladda ner appen Mina Paket från Unifaun så kan du följa ditt paket fram till ombud. Vi skickar inte ut sändningsnummer i separat mail utan du får ett mail när paketet packas och sen ett sms från vår logistikpartner när paketet finns att hämta hos ditt ombud.

Jag saknar orderkvitto

I det sista steget av ditt köp ser du ett orderkvitto på skärmen som du kan skriva ut. Du får även detta kvitto till den angivna e-postadressen men om du inte har mottagit e-post från oss tidigare kan det hända att din e-postklient sorterar meddelandet som skräppost. Titta därför gärna även i ”skräppost”-boxen innan du kontaktar oss.

Hur kan jag vara säker på att min kortinformation hanteras säkert?

Dina betalkortsuppgifter är säkra hos På Tapeten. Vi har inte vid någon tidpunkt tillgång till någon information som gäller ditt kort eller bankkonto varken via Swish, DIBS, Klarna eller Paypal. All kortinformation hanteras av Swish/DIBS/Klarna/Paypals betalningslösning som anses vara bland de säkraste att tillgå. Ingen kreditkortsinformation sparas på vår webbplats.

Jag skulle vilja beställa som företag, hur gör jag?

Du kan använda Klarna som betalningsmedel även för företag.

Hur sätter jag upp min tapet?

Följ alltid instruktionerna på rullen. Det händer tyvärr att den information vi får till webbshoppen inte stämmer med den senaste leveransen så följ alltid instruktionerna på din rulle.

Är du osäker på hur du sätter upp din tapet?

Kontakta en målare eller din lokal färghandel så kan de hjälpa dig med såväl underlag som passande lim till din tapet (ta med rullen).

Min tapets kanter reser sig/glipar i skarvarna/får blåsor.

Vid bristfälligt underlag eller felaktigt lim finns det risk för blåsbildning, glipor i skarvarna eller att kanterna reser sig. Dessa skavanker beror inte på tapeten utan på uppsättning, lim och/eller underlag. Var noga eller tag hjälp av fackman om du känner dig osäker!

Vad är ert ansvar kring missfärgningar/skavanker på levererade tapeter?

Små skavanker förekommer på de allra flesta tapeter speciellt vid hög kontrast mellan tapetens färger. Missfärgningar ska vara direkt synbara på ett avstånd av 1 meter i normal belysning för att räknas som produktions-/mönsterfel.

Hur går en reklamation till?

Det är mycket viktigt att du kontrollerar varje tapetrulle innan du sätter upp den. En uppsatt tapetrulle anses som godkänd av dig.

Det är också extremt viktigt att du alltid följer instruktionerna på rullen för montering. Underlaget ska vara anpassat för uppsättning av tapet. Är du osäker är det bättre om du kontaktar en målare eller din lokala färghandel så kan de hjälpa dig med såväl underlag som passande lim till din tapet (ta med rullen).

Om levererad produkt är transportskadad eller om fel produkt har levererats till dig så bör du reklamera så snart som möjligt per e-post till På Tapetens kundtjänst, hej@pa-tapeten.se. I mailet uppger du ditt beställningsnummer med en närmare beskrivning av felet.

En reklamation ska ske inom skälig tid från det att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet. Reklamationer som görs inom två månader från det att du som kund upptäckt felet anses ha lämnats i rätt tid. Tre år efter leveransen går det inte längre att reklamera.

Observera: För att reklamationen ska godkännas av våra leverantörer krävs rulletiketter, prov på den felaktiga rullen samt ev. bild på uppsatt tapet. Kontakta oss innan du sänder din retur för att få korrekt ärendehantering och adress.

Retur vid reklamation ska ske först när du mottagit returinstruktioner från På Tapeten.

Du har rätt att returnera en felaktig produkt på På Tapetens bekostnad förutsatt att du följer våra returinstruktioner. Skulle du returnera produkten på annat sätt till oss än i enlighet med våra returinstruktioner så återbetalar vi den ordinarie (dvs våran) fraktkostnaden till dig, om produkten konstateras vara felaktig.

Vid godkänd reklamation har du rätt att:
• kostnadsfritt erhålla en ny, felfri produkt, eller
• behålla produkten och få ett överenskommet prisavdrag, eller
• häva köpet, varvid produkten returneras och erlagd betalning återfås

Vad kostar en retur?

I samband med reklamation, transportskador eller vid felleverans, står vi för kostnaden av returfrakten. I övriga ärenden står du själv för fraktkostnaden.

Vad händer om jag inte hämtar ut mitt paket?

Det är viktigt att du hämtar ut ditt paket och gör en korrekt retur för att retur och ångerrätt ska gälla. Ej uthämtade paket som returneras av transportör till oss debiteras med 250kr inkl moms.

Ångerrätt & retur

Du har full rätt att byta till annan vara, färg eller ångra ditt köp inom 14 dagar räknat från den dag din order lämnar vårt lager (inte den dag du hämtat ut ditt paket). Ångerrätten gäller då varan och förpackningen återlämnas i oförändrat skick. Varan får ej vara använd.

Gäller ej de tapeter som beställs efter dina särskilda måttangivelser och är kundspecifika samt de tapeter som ej är lagerförda och specialbeställs från leverantör just till dig. Du har alltså i de fallen inte rätt att ångra ditt köp i enlighet med distansavtalslagen (2005:59).

Vid retur ber vi dig kontakta oss på hej@pa-tapeten.se innan varan går i retur. Returfrakten bekostas av dig (önskar du en fraktsedel av oss kostar den 59kr.) och det är ditt ansvar att emballera produkten väl. Ange ditt ordernummer. Tapeter är mycket känsliga, vikta hörn och andra märken gör att tapeten är omöjlig att sälja vidare. Returneras en vara i skadat skick så kan därför inte återbetalning ske.

Återbetalning sker så fort vi mottagit varan och returen blivit godkänd av oss. Dock senast inom 30 dagar.

Vid eventuella tvister följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.

Återbetalning

Eventuell återbetalning sker på samma sätt som du betalade. Vid betalning via Klarna vänligen kontakta Klarna kundservice på telefon 08-120 120 10. För mer information om Klarnas kundservice besök www.klarna.com